Elektromotory - vibrace
Elektromotory - provoz
Elektromotory - údržba

 

 

   Kontrola napájecí cesty je velmi důležitá činnost před prvním spuštěním nebo po opravě a opětovném uvedené do provozu. Značné procento poruch elektromotorů je právě u důvodů závady v napájení. Mnoho uživatelů si elektromotory zapojuje samo aby „ušetřili“. A to platí jak v domácí sféře, tak ve sféře podnikatelské. První problém nastává, když si má uživatel nebo ten kdo elektromotor zapojuje ve svorkovnici zapojit klemy. Už v předcházející kapitole jsme si řekli, že na štítku je vyznačeno zapojení elektromotoru. Ale kdo by to přeci četl a studoval. O tom jsem si již ale říkali. V této kapitole se chci věnovat spíše kontrole napájecí cesty. Uvedu 2 konkrétní případy poruch elektromotorů z tohoto měsíce (květen 2013). Zákazníkovi shořel elektromotor o parametrech 75 kW / 1490 Ot/min, napájení D / Y 400 / 690 V. Spouštění elektromotoru bylo prováděno pomocí kombinace stykačů Y / D. Celá věc byla velmi jednoduchá. Zákazníkovi shořel elektromotor. Vadný elektromotor poslal k nám do servisu, obratem dostal zprávu o předběžné příčině závady. Zákazník koupil nový elektromotor, osadil je na uvolněné místo a nový elektromotor vydržel běžet asi 4 hodiny. Poté opět shořel. Teprve poté zákazník zavolal odborný servis, který přišel závadě a příčině poruch na kloub. Elektromotor byl součástí jedné části linky. Rozvaděč pro napájení elektromotoru byl součástí jiné části linky. Jak jsem uvedl, elektromotor měl parametry 75 kW / 1490 ot / min, napájení D / Y 400 / 690 V. Odběr elektromotoru je okolo 135 A. Rozvadeč byl ale osazen pouze 2 ks 50 A stykačů a jedním kusem 32 A stykače. A co se stalo provozem? Vyhřáté a silně napálené kontakty, které přestaly vodit. Při kontrole jsem zjistil a přímo ukázal uživateli, že jeden stykač jednu fázi zcela nevodí a druhá fáze chod nepravidelně. No samozřejmě to tak potom dopadlo i s elektromotory. 2 ks spálených elektromotorů zcela zbytečně! K tomu prostoj výroby zhruba v rozsahu 14 dní celé firmy kde se jinak dělá non-stop. Takže vzniklá celková škoda značná. Druhý konkrétní případ je případ čerpadla ve studni. Zákazník měl doma ponorné čerpadlo ve studni s napájením 3 x 400 V. Jednalo se o starší objekt na vesnici. Zákazníkovi shořelo čerpadlo. Jak a co bylo příčinou? Opět chod na dvě fáze. Hlavní vstupní pojistky na baráku byly o velikosti 25 A. Nově instalovaný průtokový ohřívač do koupelny měl štítkový údaj 400V / 11 kW, Dále elektrická sauna, opalovací lůžko, velké čerpadlo v bazénu a celá domácnost. Za hodinami další pojistky a to 3 ks 25 A a 3 ks 16 A. To bylo celé jištění v tomto stavení. Takže když běžel průtokový ohřívač, byla zaplá sauna, k tomu čerpadlo a varná konvice nebo mikrovlnka či trouba v kuchyni jak to dopadlo? Vypadla pojistka v jedné fázi. No a co následovalo potom? Shořel elektromotor čerpadla.

   Velmi se podceňuje jištění elektromotorů všeobecně. Drtivá většina uživatelů se domnívá, že pokud tam má nějaký jistič nebo pojistky, tak to stačí. V lepším případě motorový spouštěč. Ale ani pojistky, jistič nebo motorový spouštěč neochrání elektromotor při výpadku jedné fáze. Při výpadku jedné fáze v drtivé většině se elektromotor rozběhne, ale je jen otázka času, kdy shoří. Přitom již řadu let existují speciální ochranné prvky tzv. „HLÍDACÍ RELÉ VÝPADKU FÁZE“, které monitorují přítomnost vše fází a některé i ve správném pořadí nebo i s jinými nastavitelnými parametry a v případě neshody s nastavenými parametry nebo výpadku jedné fáze se aktivují. No ale kdo by na to měl myslet? Kdo by to tam dával? Vždyť doposud to tam nebylo a chodilo to podobné výmluvy či argumenty používají zákazníci či uživatelé. S tím se dá souhlasit. Doposud to chodilo. Ale nyní již nechodí !! A zákazník je bez vody v baráku a co teď?? Rychle mi to prosím opravte a hlavně levně, my jsem doma bez vody. Nebo rychle nám to opravte nám stojí výroba. Investice do ochranného hlídacího relé je přibližně okolo 1000, - Kč. Např. nové čerpaldo do studny stojí okolo 7 – 10 nebo i více tisíc, elektromotor 75 kW okolo 75 000,- Kč. A to nepočítám ztráty výroby či nepohodlí domova bez vody. Proto v dnešní době by měl elektromotory zapojovat a průběžně kontrolovat specialista na elektromotory. Klasický elektrikář např. pro domovní instalace není dostatečně znalá a zkušená osoba pro zapojování a údržbu elektromotorů. U elektromotorů nevystačíme s vadaskou nebo digitálem za 300,- Kč ala CHINA. Ale je to i o dostatečných zkušenostech a praxi.

   V praxi se však setkáváme a to hlavně od domácích uživatelů pokusy o reklamace takto poškozených spálených elektromotorů. Vymlouvají se, že jsme jim dodali vadný elektromotor, že jim elektromotor nezapojovali sami, ale zapojoval to elektrikář, většinou někdo z příbuzných, dost často revizák apod. A přitom identifikace závady v těchto případech podle vinutí je zcela jednoduchá a nezpochybnitelná. U takto poškozených elektromotorů, pokud jsou zapojené ve Y jsou spálené vždy dvojice cívek vinutí. V zapojení do D je to jedna cívka. Ale jak jsem uvedl, identifikace této závady je průkazná a nezpochybnitelná. Dokonce jsem se osobně setkal s případem, že za jeden den jeden zákazník a jeho tzv. elektrikář takto spálili na darlingu 3 ks elektromotorů. Na konci pracovní doby jsem měl na zkušebně na stole tyto 3 ks elektromotorů, sundaná víka a u všech spálené stejné cívky elektromotorů. Z toho první mtor byl tzv. starý a další dva kusy byly elektromotory nové. Přesto zákazník opakovaně tvrdil, že ON má vše v pořádku, ale že my jsme mu dodali vadné, zmetkové elektromotory. Dokonce vyhrožoval žalobou, soudy apod.

  

   Takže jaký je závěr této kapitoly? Na kontrole napájecí cesty a správném jištění a ochraně velmi záleží. Předejde se tím mnoha nepříjemnostem, předejde se ztrátám výroby apod. Nejde ale jen o prvotní kontrolu, ale napájecí cesta by se měla kontrolovat průběžně.

Přehled svátků

Dnes má Filip
Zítra mí Valdemar
A pozítří Vilém

Kalendář

květen 2018
púsčpsn
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031

Přesný čas